الأحد، 19 يناير 2020

قصيدة بعنوان/(ناس با الف وش )/بقلم الكاتب الاديب الراقي/الشاعر المبدع/جابر عبد القادر

«المهم حبك عايش في قلبي»
«بقلم جابرعبدالقادر»
«ناس با الف وش»
==========================
•السلامة عليكم احبابي واخواتي واصدقائي ممكن اعرف منكم ليه الناس با الف وش ولا انا غلطان هو وش واحد ولا الف وش عاوز اعرف علشان اعرف اكلمهم مين فيهم الطيب ولا الكويس ولا الحرامي
ولا الشرير الجبان ولا المفتح الشيخ ولا مين فيهم
===================
نفسي اعرف اتعامل مع مين ولا انا علشان قلبي
طيب بس انا من الناس ممكن اكون زايهم باالف وش
لكن انا اتعامل مع الناس بقلب سليم وحين اتكلم مع صديق واحكي علي الذي في قلبي اتركه واروح لواحد تاني يقولي الحكايه التي كلمتها مع فلان لا تنفع اقول ==================================
له مين قال انت تكلمت في الموضوع ده يقول هو
اعمل ايه وحين اتكلم علي ظروفي واقول لواحد
خطيبتي تعباني وانا اروح لخطيبتي واكلمه في حاجه تقول لي انت قلت لفلان علي الحكايه لي اقوله انتي عرفتي منين تقول من صديقك اعمل ايه اغلق فمي
=====================
واسكت اجن علشان الانسان لا يتحمل ضغط الحياه ايه الحكايه مفيش حد عنده ضميراكلمه في حاجه تاني يوم البلد تعرف اعمل ايه في ناس بالف وش وحين صديقي يدخل البيت عندي عيون صديقي
تجيب الارض الي السقف وعيونه في كل حاجه قبل
========================
اي شيئ يكون علي زوجتي ايه يا احبابي حد يفهمني واقوله لا احب احد يدخل في غيابي تاني يوم يروح الي البيت ويسأل عليه ولو قلت لواحد منهم باني
مدايق من البيت يفرح ويقول لا يا صديقي اروح انا اصلح بينكم ياتي ليه ويقوله زوجك يتزوج عليكي
======================
اطلبي منه الطلاق انا تحت امرك يااصدقائي في ناس بالف وش كده وانا لا اعرف حاجه في الدنيا واروح الي الشيخ اقولهم اعمل ايه يقول لي سيبها واتزوجك غيرها اقول يارب ليه الناس با الف وش اخواتي اقارب لي بيقولوه خد بنت الاصيل وهي لا تتكلم
========================
معك في حاجه وحين ليس معاك تسونك في غيابك وحين اخرج واقوله البيت مصروفه كتيره اتحملي
معايه شويه تقول لي هو انا مش زاي الجيران اقوله اصبري عليه شويه يا ست تقولي انا مالي انا عاوزه زي الست دي وعاوزه دهب انت ليس دفعت لي حاجه = ========================
اعمل ايه مفيش غيرك انت عارفين مين هو الذي خلق الناس اجمعين واتكلم معه تقولوه عليه مجنون اقولكم صح انا اجنيت من الناس الذين با الف وش في الشغل ناس حراميه وفي الشارع ناس عملين مفتحين هم غلابه اوي وتروح المسجد تلاقي الف مفتي علشان
========================
كده استشير ربك في كل حاجه ياتي الليل عليك وحين لا احد يسمعك ادخل في رحمته واتكلم معه وصلي واقراء القران وقول ياالله انت الوحيد القادر وانت يارب الكون تعلم مافي الصدور وانت عالم بيه مفيش غيرك حبيبي وصديقي وكل شيئ لي في
======================
الدنيا التي فيه ناس با الف وش ارحمني يا الله
وابعدهم عني علشان اعيش في سلام مع الاحباب والناس الطيبين وابعدهم عني الناس الذين عملين مفتحين واقولك يارب ابق بجانبي واحدي واعيش
=========================
معاك في سعاده بحبك يا خالق السموات والارض ارزقني من خيرك وحبك ورحمتك واكون في طعاتك يا الله رضاك وجنتك ورحمتك يارب ••
******************************** «جابر عبد القادر»
==================================

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق