الجمعة، 29 نوفمبر 2019

قصيدة بعنوان/(لا انا هربان من زمنى)/بقلم الكاتب الاديب الراقي/الشاعر المبدع/عبدالله عبداللطيف

عبدالله عبداللطيف عبدالله
لا انا هربان من زمنى
ولا كنت من المماليك
ولا شكيت بسوء ظنى
ولا وطيت
وبوست إيديك
وقلبى لسه بيغنى
صاحى قبل أدان الديك
...
رسمت فى ليلى ضلايه
وراحت شمسه تتدارى
كتبتك أحلى غنوايه
حضنتى حرفى بحراره
وحضنك ده اللى طمنى
لقيت وطنى جوه عينيك
لا أنا هربان من زمنى
ولا كنت من المماليك
سنين طالت وأنا ماشى
توهه تاخدنى ل دوامه
يا حلمى تاه ولا جاشى
حرفى كسر إقلامه
كان فيه حرف متحنى
لسه حنته ف إيديك
لا أنا هربان من زمنى
ولا كنت من المماليك
لقيت فى عيونك البوصله
خريطه حدودها شطآنى
ونسمه تغازل ال خصله
موجك بات ف أحضانى
دابت موجه فى حضنى
ملكش فى فؤادى شريك
لا انا هربان من زمنى
ولا كنت من المماليك
ولا شكيت بسوء ظنى
ولا وطيت
وبوست إيديك
وقلبى لسه بيغنى
صاحي قبل أدان الديك
عبدالله عبداللطيف عبدالله
#عبدالله_عبداللطيف

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق