الجمعة، 2 ديسمبر 2016

??المهم حبك عايش في قلبي؟؟قصيدة بعنوان/العربي الحر../بقلم الشاعر الاديب جابر عبد القادر

??المهم حبك عايش في قلبي؟؟
جابر عبدالقادر..
العربي الحر...
??وبعدين وايك لسة جبان
وبتسمع كلام الناس التانيين
صدقني يا ابني ولا انت ولا هم
يقدرو علي اي طفل مش فرد
من جيش او شعب مصر انت
لم نتعرف كيف نكون يد واحدة
في الشدة ولكن مصيرك زيهم
وانت شوفت عملة اية فيهم
ولسة علشان كدةلا تسمع
كلامهم طول عمرهم بيشوفو
الجبان وانت شايف بعض الدول
الشباب راح وراهم بس هنا
في بلدي لا يحصل با العكس
الطفل والام والاخت والاب
عارفين ويعرفو يضربو اي جبان
عارف با اية با الحذاء علشان
اتنم زي التعبان لا احد يشوفكم
وجه لو جه علشان يطلع النهار
يختفي الجبان بس اعمل حسابك
انا واهلي بلدي وراكم وعار فين انتم
فين وبتعملوه اية ومع مين بس صدقني
انا رواكم ليس في بلدي لا في بلاد العرب
كمان اهلي واحبابي واخواتي علشان انا
عربي وابن عربي ليس متربي في بلاد
الجبناء ولا الارهاب انا من زمان دمي
وجسمي وحياتي عربي ولكن انتم
ايها الارهاب والجبان لا تعرفو غير في
جيبك كام ومع مين تعيش بعد بس انت
لا تعيش بعد غدر ك لي او لا احد من اهلي
بلدي انا العسكري انا الجندي الشريف اقف
ومعايه السلاح ارفع في وجه الجبان والارهاب
لا افكر ان اعيش مدام في القران منزلة الشهيد
تكون مع الانبياء والصدقين علشان كدة عاوزك
يا اخي في بلاد العز والكرامة وفي بلاد التي
حصل فيها وطلع منهم جبناء وخاينين انا هنا
وانت كمان في بلدك حافظ عليه من كل غدر وجبان
وادفع عمرك علشان تعرف تعيش ولا تخاف تموت
شهيد صدقني الشهيد لا يموت مدام مات شهيد
عارف انا نفسي اقف معاك وايدي في ايدك ونهزم كل جبان وارهابي علشان بلا دالعرب كلة تعيش في سلام وامان اخوك
ابن بلد الحب والسلام تعالة يا جبان اعلمك معني الرجولة في الاسلام و في بلاد العرب علشان كلهم عارفين معني الرجولة في كل وقت وزمان بحبك يا بلدي مصر وبلاد العرب كمان؟؟؟??جابر عبدالقادر؟؟

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق