الثلاثاء، 13 ديسمبر 2016

قصيدة بعنوان /يكتب / انا المصري/بقلم الشاعر المصري الاديب الراقي/ احمد ابراهيم

الشاعر المصري احمد ابراهيم
الشاعر المصري / احمد ابراهيم
**************************
يكتب / انا المصري
*******************
انا المصري اللى عاش راجل ولا بيتهان
وانا الصابر وفاق صبري ده حمل جبال
انا ابن اللى داق شهدك و مات عشقك وكان بردان
انا المكتوب فى صفحة حزن فى كتابك انا الشقيان
واه يا سمرة ده لونى وكان امحي
واه يا دمعة الاحزان هنا عنوان بيوصفني
انا المصري بقاية ركام
وليل تعبان ومات فجري
واه يا بسمه مش كامله على خدي
واه يا دمعه بتغازل سواد ليلي جريح قلبي
واه يا صورة فى البرواز
ماليها تراب على الابواب
ضباع وقفه على الابواب قلوب خايفه
ماليها سكات
وانا ساكن فى جبّانه من الاموات
بناديكي يا سمرة تعالي ضمّينى
انا البردان
انا الشقيان
انا التعبان
بياض كفنّي بقا لونه بلون الليل ولونه سواد
واه يا سكاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااات
على قبري شموع تنقاد
فى عتمة ليل وانا العايش فى جبّانه مع الاموات
وصوت الصرخه مسروقه ولا كانت فى يوم بتبان
انا المصري اللى عاش راجل وعاش صابر يا صبر جمال
وفاق صبري الحدود فايق جبال وتلال
انا المصري وده اسمي على جبيني كلام مكتوب
ولا بتزّل انا فارس من الفرسان
انا المصري اللى عمرو ما خان
واه يا سمرة ماليانه هنا الاحزان
على حالك سواد حالك بقول مالك
جسد تعبان وعين دبلانه والطرحه على كتفك
وجوة عنيكي الكحلة ولا كملت على رمشك
ومسروقه هنا الضحكه ومين سرّقك
ومين بايع هنا فى جسدك يا سمرة ليكى بندهلك
وصوتى سراب غبار وضباب
وغول مشتاق لدم مسحي او مسلم
على مريم انا مسلّم يا ام مسيح
على الاموات ونهر النيل على ضفافه هنا التماسيح
هنا واقفه وانا الصامد
انا المصري فى قلب كنيسه والجامع انا العابد انا العابد
انا المصري اللى عاش راجل ولا بيتهان ولا بيتهان
********************************************
بقلم الشاعر المصري / احمد ابراهيم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق