الثلاثاء، 28 مارس 2017

قصيدة بعنوان//باختصار//بقلم الكاتب الاديب الراقي//الشاعر محمدلطفي_ابوالفتوح #ابوبودي

باختصار........................2017/3/21
مهما كتبت م الخواطر
مفيش حرف يكفيكي
مهما كنت انا شاطر
خايب بس بحاول ارضيكي
عارف انك راضيه عني
مهما كتير القلب ظلمك
ظلمي يقبله الدعاء منك
عارفه انك منتيش عيني
عارف اني كتير بالمك
وعارف برده ان انا ننك

يا حب مفيش فيه اختصار
زي الشمس بتدفي النهار
ماسبتنيش لحظه للبرود
انتي دفي قلبي باقتدار
ولماني من اي شرود
انتي شمس غير شمس الحمار
شمس ماتنحجب ولا فيها تردد
شروقك قبل اليوم بيوم
بكرة ليه حمله همه
انتي نسمه لو الالم قلبي زار
دواياى ولو الداء بالجدور موجود
وانا فيكي بس اهانه ولوم
وحزنك والمك قلبي ما همه
انتي دمعه سايله
؛؛خد اصفر شخوب
وقلب مخطوف من جوى منك
لوكلمه بس ايله
؛؛ان ابنك ياروحي معطوب
عينك ما تشوف غيري غصب عنك
يا كبدي يرعبوك لو قالو مرة كبدك كان في عاركه
لو عيونك ما بصوني
يشوفو الدنيا كلها شارده
ولو فرحي يوم لاقاني الله علي ابتسامتك فيها الف بركه
ولو خبر هناء جاني كانك قطفطي من بستان الدنيا احلي وردة
عشاني اتحملتي كتير
وكله عندك شي هين
من غيري حملك كبير
ولا يوم اهمالي كان وبين
كنت عينك اللي جوى منك
بتحبي عالتراب
الله في عونك غصب عنك
وبتتحملي العذاب
ماماتي وانا بنطقها تاته بتتطربك
وشجنها عندك الله عليه
ولا شيء في الدنيا ياامي بيرعبك
غير صراخي والدمع فيه
الله عليكي لما تونسك
ابتسامتي
اللي بترسمها غصب الالم
كتير انا قلقت نعسك
ولا تقدرتي
ولا يوم اشتكتي ولا صابك ندم
فرشتي الرمش ليه
والكفوف والخدود
خوفتي كتير عليه
كنت انا كل الورود
كبرتيني زي الزرعه
بتسقيها يوم بيوم
ولومني نار ولعه
يبردها صدرك الحنون
النفس عاوزه تخدي من صدرك وتعطيني
وتشيلي لوحدك انتي الهموم
وانا عادي اضحك عادي
حتي وانتي بتتالمي
موش حاسس حاجه بيكي
مع ان بيكي كتير الم
ولو الفرح بيناديك
بتعطهوني ولا لحظه منك ندم
ولا يوم اشتكيتي
اصرخ فيكي
بتبتسمي وكانك بارده ما حسيتي
اتاري جرحي بيتحول جواكي
فرح
ويموت الجرح
وهو اصلا حي
شيء رباني
ميزك الاله بالطيبه والرضا
كرمنا من رضاك بجنه الخلد يا ام الهبه
يا امي
ياامي
وخداني باحضانك
وانا بجناني موش شايف غير نفسي
عاوز اكول اشرب
وهدومي مكويه
يوم اسود اغبر علي راسك
لو طلاباتي موش متلبيه
نسيت البر من ديني
وعقوك وكانه واجب عليه
وانتي بتهديني تراضيني ونفسك تشفيني في احسن وضعيه
جه جوازي وبدورك كنتي الاساسيه
اخترتي ونقيتي ومن جيبك كتير اديتي
وفرتي اللقمه من بقك علشان
اكون مالي هدومي وكياني
وبقيتي التانيه يا وليه
لازم ادخل بيتي واديه الفاضيه مليانه اكياس
هدايا ولوازم لرضا مدامي ماهي بقت ست الناس
ونسيتك خالص يا ماتي
وانت لسه بالاخلاص
تحملتي فوق طاقتك
حتي لو ما معاكي
ياماتي
شايف عكازك
وبشعرك الابيض محنيه
شايفك في سريرك مرضانه ولا مرة صعبتي عليه
وبجبني وقلة تفكيري
بقيت اقول لنفسي امته يكون يومك
وتخلي البيت عليه
ارتاح من نظرة لعجوزة
وكاني بمن عليكي
وشفايفي ممدوده مبوزه
وبنظرة قسوة باتطلع فيكي
وكانك حاجه منبوزه
ولا هونت برده عليكي
مستكترها
انفاسك الباقيه ليكي بالدنيا
امي و بنكر خيرها
ونسيت العمر اللي ضاع منها في ثاتيه
وانتي بصلاتك تدتعيلي
ولياليكي عنيكي موش متغميه
ما شوفتش مرة الدمعه الغاليه
يا غالية سامحيني لسة ما فوقت غير الوقتي
يارب ياامي يهديني
لاجل ارضي منك ربي
ازاي اعوضك يامي تعبك علشاني
باختصار مفيش ليكي عوض
مفيش ليكي عوض
...........
رب يحفظك ويحفظ كل امهات الدنيا ويرحم كل ام فارقت الحياة وترك الابناء لليتم 😢
#محمدلطفي_ابوالفتوح
#ابوبودي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق