الأربعاء، 11 يناير 2017

قصيدة بعنوان/?الخيانه والمال؟/بقلم الكاتب الشاعر الاديب الراقي/?جابرعبدالقادر حبيب روحي

?المهم حبك عايش في قلبي؟
?جابرعبدالقادر ؟?الخيانه والمال؟
?اهلا وسهلا عملة اية واخبارك ايو وحشتيني جدا عارفه
بقالي سنين لم اشوفك لمة كنت انا وانتي في الجامعة
وحين كان زميلك اتزوجك وحضرت فرحك من يومها لم اشوفك
معلش كنت مسافره واشتغلت واتزوجت واطلقت ليس عندي
اولادبس معايه فلوس كتيره اوي وحين اتزوج لا احد يرفضني
علشان معايه فلوس في زمن كل حاجه فيه الفلوس تشتري
كل حاجة حتي الرجاله وانتي عمله ايه دلوقتي اخبارك ايه
وعشتك وزوجك بيشتغل اية خلفتي طب تعالي معايه شوفي
الفيلا تعالي العربيه مش بعيده شوفي العربيه اول مره تنزل مصر
عارفه ثمنهاكام 5 مليون جنيه تعالي اركبي اوصلك --
لا شكرا انا الحمد الله معايه بنت جميله وقمر وهيه كل حاجه ليه
في الدنيا والحمد الله وزوجي بيشتغل في التجاره وهو عنده مكتب وانا بشتغل دكتوره في مستشفي حكومي بس الحمد الله مستوره وعندي شقه تمليك --
ربنا يسعدكم زوجك مكتبه فين في وسط البلد اسمه اه اعرفه طب
يمكن يشتغل معايه لمه اشوفه اعرض عليه شغلي طب مع السلامة
يا حبيبتي اكلمك في التليفون باي يا حبيبتي سلمي علي البنت الجميلة --
مع السلامة ياحبيبتي مع بعض علي الهاتف –
حبيبي انا اليوم شوفت البنت التي كانت لسانه وحش وكانت
شكله وحش عارف دلوقتي بقي جميله ومعها فلوس كتيره وعندها
فيلا اه كانت بتسئل عليك وعلي مكتبك ويكمن تروحلك علشان تشتغل معها
في التجارة بس اوعي عيونك تزوغ وانا عارفك وهيه جميلة ومعها فلوس --
طيب معاكي تليفونها طب اتي انا اكلمها واشوفه هيه عندها فيلا وعربيه
طب تعالي نتعشه علشان عندي شغل بعد شويه انزل وارجع تاني علشان
عندي شغل كتير نامي انتي ولمه ارجع اكلمك باي اشوف الفلاوالعربيه بقه
يمكن اعيش شويه بعد التعب الذي شوفته في حياتي فين رقم التليفون
ارن عليه ولو ردد عليه يبقي كويس ايو كده الووه انا طب اه عارفه انا جاي --
مرحبا انت لم تتغير من يومها جميل وعيونك وشكلك لم تتغير كتير ايه مبسوط الحمد الله بس المعيشه صعبه الفيلا جميله وانتي جميله رزوجتي كانت بتقولي عاوزه تشتغلي معايه في التجارة انا مستعد –
بقولك اية ممكن نتزوج علشان انت في بالي من ساعد كنت معاكم
في الجامعة وغلطت فيه مراتك نتزوج ولم تقوله واعطيك كل حاجة اوك –
انا موافق اوعي تعرف حاجه علشان لو عرفت تعمل اعمال وحشه بس
بنتي اعمله ايه --
بص المبلغ دة لبنتك حطه في البنك با اسمها وتعاله دلوقتي فوق في
الجنةانا اعرفك بانك عايش في الجنه انا في انتظارك--
كفايه كده اليوم وارجع علشان هيه في انتظاري وكل يوم اجاي شوية
كده بس اوعي تعرفي احد باي
حبيبي اية اتاخرت في الشغل اه بس انت كذاب علشان دلوقتي اتصلت بيه
وقالت ليه اتزوجتك انا اشكرك علي العشره والحب عشت معاك احلي ايام حياتي رغم الفقر والذل والحرمان ولكن علشان كنت بحبك عشت معاك --
حبيبتي انا غلطان لا تزعلي مني انا لم اعرف عملت كده لي خلاص بة حصل خير انا اقوم اروح اكلمه ويمكن تكون عندها دم يا حبيبتي مش عيب كده بعد مش حرام عليكي انتي جيتي منين كنت مرتاحه منك ربنا يغدك والبنت الضعيفه دي تعمل ايه منك لله مش كل حاجة الفلوس انتي زي زوجي منكم لله ربنايولع فيكم روحوا منكم لله معلش انا اعرف اخد حقي منكم وانتي لا تفرحي بمالك علشان تكون نار ليكي ؟? جابر عبد القادر؟

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق