الاثنين، 2 يناير 2017

قصيدة بعنوان/عذاب الحب وتعب الحب../بقلم الشاعر الاديب الراقي/جابر عبدالقادر

عذاب الحب وتعب الحب..
جابر عبدالقادر.
.الحب ليس له دين.
انا بحبك اوي طول عمري
لا اشوف حد غيرك رغم
لا اعرف إسمك ولكن قلبي
يفرح بيكي وعيوني لا تعرف غيرك كبرت وكبرتي وحبك
بيزيد في قلبي ولكن شايف والدك و والدي مع بعض بس
في حاجه غريبه شوفت والدك دخل الكنيسه و أبويه دخل المسجد صدقي لم أعرف إسمك ولا اسم والدك ولكن لا يهمني غير حبك وجمالك واحساسك فكره كنت اعمل ايه معاكي وحين مسكت ايدك قلبي اشتعل بنار الحب وحين شوفت عيونك كأني شوفت الدنيا كله لا اعرف بأني بحبك اوي وكنت دايما وراكي علشان خايف حد يزعلك وعلشان أشبع من جمالك وكنت أحلم بيكي وانتظر قدومك علشان كنت اشوفك يوم واحد في الاسبوع أقف كتير في انتظار قدومك حبيبتي إسمك ايه واسم والدك علشان أقول لوالدي علشان اطلب منه نتزوج...
انا رغم فعلا بحبك وكنت دايما أقول لنفسي هو ده حبي وحلمي والفتي الذي كان في خيالي وفعلا انت كنت دايما واقف وتنظر لي وانا كنت اعمل لنفسي اجيب حاجه علشان قلبك كان ينادي عليه وحين اشوفك جسمي يرتعش وجسمي يسخن عليه وحين لمست ايدي قلبي يطير من الفرح ولكن رغم حبي وحبك لا يجوز علشان اسمي جورجيت واسم والدي جرجس وديني غير دينك ولكن مفيش غيرك وحبك هو الوحيد وعلشان كده لم نتزو ج و افضل احبك ومفيش غيرك يكون في قلبي عرفت بقي الحب ليس له دين ولا وقت تعمل ايه روح قول لولدك بحب بنت جرجس وشوف يعمل ايه فيك رغم الالم والحياه افضل احبك تعمل ايه دلوقتي يا جابر يا حبيب قلبي وعمري وانا في انتظارك مالك زعلت بأني ليس من دينك بس الحب ليس له دين اتكلم انت مازلت تحبني ولا. ادوس علي قلبي ولا يفكر فيك تاني انا مش ازعل منك بس أموت من غيرك علشان انت الحب والحياه وعاوز ه اسمعها منك يا جابر اتكلم..
معلش كانت لي صدمه جامده حين قلبي يحب يكون واحده من غير ديني اعمل ايه انا عارف لا احديعرف يصدق بانك انتي كل حياتي ومن غيرك يكون الموت يارب ماذا أفعل... جابرعبدالقادر

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق