الاثنين، 29 فبراير 2016

قصيدة بعنوان/ من وحى الصوره كتبت/بقلم الشاعر عادل الشهابى

{ من وحى الصوره كتبت }
******* يا صاحبى *******
يا صاحبى شكرا على الغدر والآسيه ....
وعلى السهم اللى خرج منك وجه فيا ...
وعلى ىظلمك اللى بكى عنيا ...
هونت أنا عليك وانت ما هونت عليا ..
قتلتنى بأيدك وانا كان فيه ورده بأديا ..
ليه كل الحقد ده فى قلبك يا صاحبى ليا ...
غدرت وصوبت نحيتى سهمك ..
خسرت صديق كان دايما شايل همك ....
يا صاحبى أقتل تانى وتانى ولا يهمك ...
أنا اللى كنت يا صاحبى أعز أصحابك ...
وأنا اللى كنت واقف أحمى أعتابك ...
عاوز أعرف من ايه يا صاحبى اللى نابك ...
آه يا سهم قتل ومزق فى القلوب ...
على فاجأه جيت وما كنت عارف أنه قدر ومكتوب ...
آمنتت له وهو الغدر بين عنيه منصوب ...
سبحانك ربى يا مقلب جميع القلوب ...
يا صاحبى أكيد أنا الغلطان ...
علشان آمنتك وأديتك يا صاحبى الآمان ...
ومنك عمرى ما اتوقعت أنى أتخان ...
يا صاحبى على وفائى قدمتلك كتير برهان ...
آه يا سهم جه من أعز الناس ليا ...
قطع وأجرح يا سهم قوى فيا ...
ولا يهمك يا سهم يوم دموع عنيا ...
أطعن يا سهم ولا ترحم حالى ...
ده أنت يا سهم من العزيز الغالى .....
لسه أنا على عهدى له باقى ...
يخون هو ما اخون وانا على وفائى ...
وكل اصحابى يشهدوا على ولائى ....
شكرا يا صاحبى على الغدر والآسيه ....
وعلى سهم الظلم اللى منك ليا ....
بقلــــــم: عـــــــادل الشـــــــهــابى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق