الجمعة، 23 فبراير 2018

قصيدة بعنوان( التحدي)بقلم الكاتب الاديب الراقي/الشاعر المبدع أحمد طلبه ٢٠١٨/٢/٢٣

التحدي
أيوه أنا اللي انت في يوم
بعتها صح بإيديك
هي فعلاً نفسها
اللي واقفه قصاد عينيك
التحدي كان قرار
إما جنه إما نار
كان حقيقي إنتحار
إني أعيش مربوطه بيك
الكرامه لكل ست
وكل واحده شيء كبير
سهل ليك إن انت خنت
دوق بقي نفس المصير
دوق بجد إنكسارك
عيش مابين غلك ونارك
وقتها يكون إنتحارك
حس معني ازاي تغير
حس واعرف إن زمنك
هو جاب اللوم عليك
إنت ليه رخصت تمنك
لما تألم حد ليك
وانا بس ألمتها
وبسهولة خونتها
جاي بعد ما سيبتها
جاي تمد ليه إيديك
التحدي كان قرار
إما جنه إما نار
كان حقيقي إنتحار
إني أعيش مربوطه بيك
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
يالا عني اتفضل ابعد
أنا مش عايزه أشوفك
أوعي تكدب أوعي توعد
أوعي تاني تقول ظروفك
ماانا واحده وسيبتها
وانت صفحه قفلتها
نقطه سوده مسحتها
ليه بقي بيبان كسوفك
هي من أمتي المشاعر
اللي واضحه ديا فيك
أيوه أكدب قول ياشاعر
مش جديده أكيد عليك
مش جديده تكون مخادع
وإن ترجع فيا طامع
فوء بقي وتكون لي سامع
أنتهت أنا ثقتي بيك
التحدي كان قرار
إما جنه إما نار
كان حقيقي إنتحار
إني أعيش مربوطه بيك
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
أحمد طلبه
٢٠١٨/٢/٢٣

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق