الأحد، 26 نوفمبر 2017

قصيدة بعنوان {يامصر-} بقلم الكاتب الاديب الراقي/الشاعر المبدع على فياض البلصفورى

-------------يامصر------------------
أنتى ساكنه جوايا
ومالكه شوقى وهوايا
وفى الشده أنا معاكى
ما أنا يا صبيه بتمنى رضاكى
أعيش ليكى يا غاليه وأنا روحى فداكى
يحميكى ربى يا بلادى
لما بشوف علمك مرفوع
بتسيل من عيونى الدموع
على شان قلبك عليكى موجوع
يا مصر يا أم البلاد
يحميكى ربى فى كل معاد
الدنيا من غيرك سراب
ضمينى ياأم الأحباب
أنتى ساكنه جوايا
ومالكه شوقى وهوايا
يا بسمتى فى كل حكايا
معاكى أنا للنهايه
على جبينك كتبت أسمى
وأتشرف أنى مصرى
وحضارتك هيا عنوانى
وجمالك يا صبيه جمال ربانى
ونيلك بيسقى أرضك يا مالكانى
وأسمك بيسرى مع دمى فى شريانى
أنا بحبك يا أوطانى انا بحبك يا كل الأمانى
ومستحيل أبعد عنك يا ساكنه قلبى وكيانى
ولما بمشى فى شوارعك وشم ورود أرضك
وأشوف النخل بين زرعك بيتباهى هو وشجرك
أنتى ساكنه جوايا
ومالكه شوقى وهوايا
الشاعر على فياض البلصفورى
قطرات الندى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق