الاثنين، 27 نوفمبر 2017

قصيدة بعنوان {عدى ياااامصر } بقلم الكاتب الاديب الراقي/الشاعر المبدع جمعه يونس الفريد الوحيد

عدى ياااامصر
.........
انا ابنك
خطى
على قلبى
ودوسى وعدى
على وردى
على ولدى
على دمى
وودوسى على جروحى
ولا يهمك
عدى
انا ابنك
انا حبك
انا ملكك
انا قلبك
اللى بيحبك
عدى
انا ابنك
طريق مفروش بالورد
بالدم النازف
من قلبى
من جسدى
عليه انتى بس
يااامصر
اللى هتمشى
عدى كل المحن
الصعاب
حلقى فوق السحاب
وخلى رايتك دايما
مرفوعة خفاقة دايما
مزروعة
ف ارضك
ف رملك
مزروعة
ف كبدى
عدى بامصر
على قلبى
على ولدى
على وردى
واعبرى
واجرى
انا ابنك طريق مفروش
بالدم عليه انتى بس
يامصر اللى هتمشى
....................
بقلم ** جمعه يونس **
الاحد 3 ابريل 2016
مهداه الى
شهداء مسجد الروضة ببئر العبد بسيناء والى كل الشهداءسقطوا بيد الغدر الغاشم والى الابطال اللذين سقطوا فى اشرف ميدان من المقاتلين الابطال من الجيش والشرطة وهم يدافعون عن مصرنا الغالية

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق