الثلاثاء، 23 يناير 2018

قصيدة بعنوان( شااااااااويش )بقلم الكاتب الاديب الراقي/الشاعر المبدع احمدعامر

............ شااااااااويش ............
وقت الجلد هجروا البلد
لما البلد صبحت مفيش
واللى اتجلد كان شعبها
ونظرنا اصبح شيش وبيش
لما الكلاب زاد نبحها
هرب الكبار خليوا بها
والكل اصبح م الكبار
لما الكبار اركوها خيش
اما الصغار اتمنظروا
ف باعوها حتى تراب وجيش
مات الضمير جوة الولد
ويقول يابلدى ما تحتريش
لازم ابيع ما انا بدى اعيش
اما الحكومه مننا
ودمهم من دمنا
بيأكلونا م التراب ولاتختشيش
قام دمروا أهل البلد
وبيسرقوا قوت الولد
وبيقتلوا اللى اتولد
وادفع رشاوى عشان تعيش
بقت البلد شِبه بلد
حتى الولد مابقاش ولد
والبنت صبحت شىء عقيم
عشرين سنه بتجيب ولد
اما الولد اصبح عميل
بيخون بلادة بالحشيش
كل البلد كلت الحرام
فيه اللى كال حمل الجمل
وفيه بياكل بالجرام
وفيه عِباد ماتت فطيس
وعِباد كتير خدها الغرام
حتى الغرام عشتاة اوى
وفيه شويه من الحرام
كله بياكل لحم اخوة
بايع لدمة عشان يعيش
وبقينا حبة غشاشين
ههه غاشينا حتى بالحشيش
كل العرب صبحوا رماد
وقت الحروب ماتلاقيش
وتسألة طب ليه تخون
ينطق ياعم عايز اعيش
وانا دمى اصله منهم
نفس العبط وفيه بعيش
وبعيش حياة م المنظره
بعمل كبير وانا ممعيش
عرفتوا ليه مات العرب
وعرفتوا ليه وطن اتخرب
كل البلاد اتحررت
وانا برضه لسه ماهمنيش
يخرب بيوتكم هتسجن
وانا نفسى اعيش
على رأى نجمتنا سهير
ههههههههه شاويش
.............. احمدعامر ...............
ننوة ان ماينشر حق مسجل بالهيئات المنوطه بذلك98150/2018

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق