السبت، 27 يناير 2018

قصيدة بعنوان( مكتوب يا أمى)بقلم الكاتب الاديب الراقي/الشاعر المبدع على فياض البلصفورى

--------مكتوب يا أمى---------
مكتوب يا أمى مكتوب
أرحل وقت الغروب
ودمعتى على خدى كلها عتاب
تعاتب الزمان اللى فرقنى عن الأحباب
مكتوب يا أمى مكتوب
ضمينى فى حضنك شويه
أسقينى من شوقك و الحنيه
يا نبض قلبى الدنيا قاسيه عليا
مكتوب يا أمى مكتوب
خايف أروح لبعيد تملكنى الغربه شويه
وأنا فيكى ساكن وأنتى نور عينيه
أدعيلى يا كل حياتى من بعدك يموت النبض فيا
مكتوب يا أمى مكتوب
أنا الحلم اللى مسافر أنا الحرف اللى مهاجر
أنا البحر وأنتى أ مواجه أنا الورد وأنتى أغصانه
أنا الحبر على الورق وأنتى سطور أحلامه
مكتوب يا أمى مكتوب
الدنيا علمتنى الهروب أهرب من مكتوب لمكتوب
وأرسم أحلامى لكن القلب ليه مقبوض
ولا يا سفر أنتا السبب والغربه شيئ شديد
مكتوب يا أمى مكتوب
الشاعر / على فياض البلصفورى
قطرات الندى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق