الأربعاء، 27 ديسمبر 2017

قصيدة بعنوان(زمان )بقلم الكاتب الاديب الراقي/الشاعر المبدع**** أّحٌمَدِعبدالحق

سيبقى شئ بيننا

زمان


كنت لمااشوف طيروطاير
كنت بستغرب
وكنت لمااحس اني
تملكني واحده كنت بهرب
وكنت بتريق كتير
لماقلب لقلب ينده
اويقرب
كنت عايش حاله من جنون
كنت شايف نفسي حاجه
اي حاجه
كله ضحك ع الدقون
كله عندي زي بعضه
كله لابس قناع
والضميربالف لون
واحده داخله
وواحده خارجه
والعددقال في الليمون
مش مهم تقول وتجرح
وساعات بتقتل من غيرماتدبح
وساعات كتير
وساعات كتير
كله بيطلع في الغسيل
المهم نوع الصابون
*المشهدالتاني*
-------------
دخلتي قلبي من سكات
بهدوء
من غيرمااحس
اتغيرت كل الحاجات
من غيرمااحسب اي حاجه
اتبدلت فياحاجات
اتكسرت جوايا صوره
كل اللي عدي مني مات
بلمسة حب صافيه
بهمسة وفادافيه
اتولدت
لا وايه اطهرت من الذكريات
حبك علمني
ان لااخون
حبك علمني حاجات
بس غيركل الحاجات
حبك علمني ان اكون
قلب حنون
دمعة برقه لماالكون يخون
حبك علمني التمني
والاغاني
والاماني
حبك علمني الطهر
علمني لحظة ميلاد
علمني لمااعشق
كيف اعشق
ولمااكون عاشق
علمني قوانين السكات
علمني انك انثي
ليس ككل الاخريات
علمني حبك ياقدري
انااعشق
انااغرق
اناانسي
اناادفن اطلال الماضي
ان ابدء
ان عرف معني لحياتي
ان اشعرباني انسان
انسان
انسان
انسان
احمد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق