الخميس، 30 أبريل 2020

قصيدة بعنوان/(لوتعرف يا إرهابي انا مين)/بقلم الكاتب الاديب الراقي/الشاعر المبدع/Wael Mouslam/

..لوتعرف يا إرهابي انا مين .. وائل مسلم ..
انا ابن مصر اللي علي ارضها امين ،
انا المصري كريم العنصرين ،
انا المصري اللي بيدعي ربه ويقول أمين،
أنا المصري اللي بيسجد لرب العالمين ،
انا حفيد بطل من ابطال عين جالوت وحفيدبطل حطين ،
انا ابن مصري اصيل انتصر علي اليهود وأيده ربي بنصرا مبين ،
انا ابن النيل اللي أجداده كتبوا التاريخ وعلموا الناس أجمعين ،
انا المصري حفيد العرب والفراعين ،
انا الجندي اللي من قديم الأزل اهله انتصروا علي التتار والصليبين ومن قبل الحيثيين ،
انا المصري الاصيل والعربي الكريم اللي بيصلي علي خاتم المرسلين ،
انا المصري اللي بيحافظ علي بلده ويفديها بنن العين ،
انا المصري ابن البلد اللي بيدعي ربه يحفظ مصرنا بفضله ليوم الدين ،
انا مسلم و موحد بالله ومؤمن بكل الرسالات وبصلي لرب العالمين.
انا المصري اللي عارف أن مصر محفوظه بعنايه رب الكون ،
وانا المصري اللي في كرم ربه طمعان ،
انا المصري اللي في رضا ربه عشمان ،
انا المصري المسلم والموحد اللي بيصلي فرضه ويصوم النوافل ويصوم رمضان ،
انا المسلم اللي بيبكي ويخشع لما يسمع قران ،
انا المصري اللي بيهنئ اخوه القبطي في كل مناسبه ومع بعض إخوة في العيدين ،
انا المصري اسمي مسلم واخويا مينا ومعاه ايد واحده مترابطين في كل مكان ،
انا المصري اللي بيحب الاوليا ء ويصلي علي المصطفي الزين ،
انا المصري اللي بيحب بلده وعا رف أن ربي حافظها واهلها ايد واحدة مترابطين ،
انا الجندي المقاتل اللي بيقضي علي الإرهاب الجبان ،
انا المسلم والقبطي اللي بيحافظ علي بلدة وبيحميها من الغربان ،
انا المسلم والقبطي اللي حالف علي الإنجيل والقرآن أن مصر تكون في الريادة زي زمان ،
انا الجندي المقاتل اللي في النصر أو الشهادة طمعان وبرضا ربه كسبان ،
انا الجندي المقاتل مشروع شهيد وفي جنة الرحمن عشمان ،
انا الجندي البطل اللي لو استشهد فيه غيرة مليون من الجدعان ،
انا الجندي الفدائي اللي بيقضي علي الإرهاب وفي رمال سيناء بفعصهم زي الجر زان ،
انا الجندي البطل اللي بيقطع كل ايد ا رهابي حثالة وجبان ،
انا الجندي الفدائي اللي بيضحي بالنفس والنفيس ولا يهاب الموت مهما كان ،
انا المصري المؤمن مسلم وقبطي كلنا بيوحد رب الكون الخالق الديان ،
انا المصري اللي بيقول لكل ار هابي عن الحق عميان لو قربت لارضي هتعرف انا مين ،
انا الجندي ابن مصر البار بلد الاحرار وجيش مصر الأسد المغوا ر اللي هيدفن الإرهاب اللعين،

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق