السبت، 30 سبتمبر 2017

قصيدة بعنوان*(شاب الربيع )*بقلم الكاتب الاديب الراقي/الشاعر المبدع أحمد إبراهيم النجار

أحمد إبراهيم النجار
قصيدة / شاب الربيع
**********
للشاعر / أحمد إبراهيم
**********
شاب الربيع على طرحتك
ظهري اتحني بصرخ وانا
أشلاء بشر سبعين سنه
ولا يوم عرفت مشرقك
ولا يوم عرفت مين انا
تسكن عيوني دمعتي
واشوف في عينك بسمتك
وعودي منك انحني
سبعين سنه ماشي وانا
معرفشي فين
وخداني سكة خطوتي
متسلسلة ضحكتي
متغربة بسمتي
متفرقة كل الآمال
وكأني حابي وببتدي
رحلة دموع بين الضلوع
كل الآهات سكة سكات
والنبض مات
والشيب ملامح جبهتي
راسم خطوط والاخطبوط
لافف علي دربي
وشالل خطوتي
سبعين سنه لا عرفت
مين أكون أنا
ولا يوم عرفتك انتي مين
وتعدي بيا السنين
ملاقاش في حضنك الحنين
ولسه سكنه دمعتي
سبعين سنه متبسمه
علي صرختي
شاب الربيع علي طرحتك
بصرخ انا سبعين سنه
ولسه عاليه ضحكتك
ولسه عاليه ضحكتك
****************
بقلم الشاعر / أحمد إبراهيم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق