الاثنين، 25 سبتمبر 2017

أنا من تنابلة سلطانك //بقلم الكاتب الاديب الراقي/الشاعر المبدع علي فراج

أنا من تنابلة سلطانك
وماسح نعال البشر
أنا من فتونة سجانك
وأول قطيع الغجر
أنا شكلك وعنوانك
علي خريطة فجر وانفجر
أنا طبلة وصاجات ورقاصة
أنا لبانه في بقها ومصاصة
أنا كيفها وعارفها قماصة
أنا دانه علي صدرها وقناصة
أنا حبلها إل ممدوود بلا حدوود
مابين نهدها ساعة عشقها بمياصة
أنا رصاصة حبيب وقت المغيب
ماتقولشي عيب لعيونها العماصة
عيونها حمرا والليلة حمرا
واللمة غمرة علي فتة غابرة
الشربة مرة لدبيحة حرة
واللحمة ضاني لعم ضاحي
خليه مضاحي مع إنه صاحي
وسط الغلابة والناس ديابة
جوه غابة والدعوة مستجابة
م إل سارق وزاني مع بغلة
ماسكة المطاوي مع دفتر فتاوي
شايفينه صالح والهم طافح
العمر ماشي يجاهد يكافح
في كدبة غوازي هواها لافح
أهجم وشمر عليها وصافح
الأرض بايرة وعيونها عامية
خدعوا إل تنابلة في خداعك
وهي إل فاكره إنهم رجالك
ياست فوقي شوفي إل باعك
رسمك بألوانه المشجرة
علي وهم إسمه المسخرة
إقري تاريخك وعيدي الذاكرة
يا توبينا من عشقك
يا تفحري لينا مقبرة
................
(علي فراج )

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق