السبت، 29 أبريل 2017

قصيدة بعنوان/ أنا الأسير فلسطيني //بقلم الكاتب الاديب الراقي/ الشاعر / احمدابراهيم

احمد ابراهيم
قصيدة / أنا الأسير فلسطيني
اهداء للاسري الفلسطينين في سجون الاحتلال
*****************
انا الصامد انا الراجل
انا المؤمن في تكويني
انا الساجد وانا الراكع
وانا الداعي لربي وحده يحميني
يا صوت الأقصي يا طالع
يا ساكن كل تفكيري
ده انا العربي فلسطيني
انا يوسف في حضن البير
وعاش الليل ظلام دامس
في سجن كبير
وساكنه الدمعه وف عيني
بتدوي الصرخه مخنوقه
وفيا البسمه مسروقة علي عيني
يطول الظلم ويعشش علي ليلي
يطول الوقت واتنفس روايح كبت
يموت حضن الوطن فيا بمليون سد
واصرخ بين زنازيني وينبح كلب
واه يا ظلم كان واقع في يوم الوعد
بلوفر هد وذاد القمع
شتيلا وصبرة يا حكاية ماليها الغدر
واه يا طريق ومتسلسل
علي باب الأذان في الفجر
واه يا شمس هربانه ومحرومه
واه يا شمعه محروقه
واه يا سنين ماليها الظلم
واه يا سنيني يا سنيني
ده انا العربي فلسطيني
في أمس وغد
انا الصامد ولا ريح الجبال هتهد
هنا عزمي ولا هتهد
انا الراجل وانا الصامد وانا اللي ههد جدار الظلم وهعدي
وافتح بابي ترجع شمس ومليون فجر
* * * * * * * * * * * *
بقلم الشاعر / احمدابراهيم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق