الخميس، 3 مارس 2016

قصيدة بعنوان/عمري وحياتي/بقلم الشاعر الاديب جابر عبدالقادر

? المهم حبك عايش في قلبي؟
?بقلم جابر عبدالقادر؟
?عمري وحياتي؟
?حبيبي كنت فين من زمان تعرف
باني كنت قبلك انسانه بلاروح
لا اعرف طعم الحياه كانت ليس
فيهاروح ولكن حين رائيتك
وشوفتك وسمعت دقات قلبك
وشوفت عيونك تتحدث معي
وانت لم تتكلم ولكن عرفت
بانك تكون الحياه والامل
الذي كنت محرومه منها
قولي عملت ايه فيها قلبي
دايما يدق كتير لمه افتكرك
وانظر الي صورتك كنت انس
كل موعيدي في الجامعه ونسيت
اصدقائي وخواتي كنت انت لي
الحياه كله تعاله واقولك كلمه لا
احب احد يسمعها غير قلبك وعيونك
علشان هم سبب حبي فيك وكنت انت
لي النور وكنت انت الهواءوكنت انت
لي عمري الذي كنت لا احس بي غير
حين نظرت الي جمال عيونك وسمعت
دقات قلبك التي تقوليفي كل دقه بحبك
وكان قلبي وجوارحي تقولك قرب لي
واسمع نداء قلبي تنادي عليك تعرف
هو الكلام الذي يقوله قلبي كلمه ولكن
هي لي الحياه وانت اصلاكل الحياه بحبك
يا اجمل حب واجمل روح دخلت حياتي؟
حبيبتي انالم اسمعها ولكنكنت ادعو الله
ان تكوني انتيلي علشان شوفتك من زمن
وعرفتك ولكن كنت لااحب اكلمك علشان
كنت خايف علي قلبي وروحي وكل يوم
احلم واجاي هناوادعوا الله تكوني انتي وحين
رائيتي عيوني كانت صورتك فيها وكنت
اكلمها وانتي لي الحب والحياه علشان قلبي
كان محروم من الحب بسبب الذي كنت
اشوفهم من كل البنات واقول لنفسي كلهم
زي دوال كل يوم مع واحد ولايعرفوا معني
الحب الجميل وحين رائيتك وكنت يوميا اشوفك
واشبع عيوني وقلبي بصورتك وجمالك كنت احبك
وقلبي كان ينزف ويقولي كلمها قبل اقف وتموت
ولكن حين اقتربتي ورائيتي عيوني كانت تتحدث معكي
تعالي وقربي واسمعي روحي كلها تقولك ايه لا تقولك
بحبك بلا تعبدك ولا تقدر تبعدعنك علشان انت الحياه والحب بحبك؟
?بقلم جابرعبدالقادر؟

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق