الخميس، 26 أكتوبر 2017

قصيدة بعنوان {موت يا قلبي} بقلم الكاتب الاديب الراقي /الشاعر المبدع محمد لطفي_ابوالفتوح

محمد محمد
موت يا قلبي..........
موت ياقلبي وكل لحظة اشرب المر
هو حر في تصرفاتة ايوه هو حر
هو شايفك خارج حياتة
وعالبعد عنك هو مصر
هو موش عارف قيمتة عندك
اعطية ياقلبي العذر
موش عارف لية هو معندك
ومحملك دايما الوزر
موت ياقلبي ارحم من عذابك
لان الموت هو المفر
معتش فيه طعم لشبابك
الشباب خلاص قد كبر
يستحق منك كتير
اقل شيء اخلاصك
هو حبك الكبير
هو التاج فوق راسك
تستحق منة التطير
تبعد خالص من حياتة
موش عايزك تكون له طير
شكلك خارج من حساباتة
كل ما تحاول تقرب
يبعد والموت هو اقرب
كتير يشرق كتير يغرب
ووحدة البعد عليك ترعب
موت ياقلبي من سكات بلاش تعافر
هو صاحب التصرفات وتصرفه ناكر
ان انت كنت حب غالي
يظهر انك رخصت عندة دا ان كان فاكر
وانت نسيانك لية معنده
ليةما بيسمعش الكلام
روح يا نسيان لحد عندة
خلية ينسي وبلاش الام
نسية ان انا كنت حبه
كان لي شمس لا تنام
ان انا بكون بقربة
بكون في الجنة موش احلام
نسية كمان دمع عيني
وما دوقت من احزان
امحي من عمرة كل سنيني
امحي مني نبع الحنان
مستخسرة فية كلمة بحبك
مستخسر يحسسني وجوده
اد ما بتظلمني بتظلم قلبك
بتحرمة من اقل حقوقه
الرب عمرة ما طلبها منك
لاني حافظ للرب حدوده
طالب اسمي جنب اسمك
وشرع الله وعليه شهوده
ارجوك رجعلي تاني الحياة
عاوز اشوفني مرة واحدة برسم ضحكتك
اشيل عن قلبك اي معناة
اكون لليلة مؤنس كل همة يقتل وحدتك
عاوز اشوف عنيك
حضناها عنية
ومفيش دمع بيواسيك
عاوز احس بامانك
بين ايدية
اموت وانا مطمن عليك
اموت وانا مطمن عليك
#محمدلطفي_ابوالفتوح

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق